Bist 100
8.991,6 0%
DOLAR
31,96 -0,29%
EURO
34,49 -0,2%
ALTIN
2.322,44 -0,7%

Sinemada Gazetecilik: Geçmişten Günümüze Anlatılar

Sine-Dem gazetecilik söyleşisinde, Dr. Barışkan Ünal Türk sinemasında gazetecilerin temsillerini ele aldı.

Yayın Tarihi: 20.12.2024 23:48
Güncelleme Tarihi: 20.12.2024 23:48

Sinemada Gazetecilik: Geçmişten Günümüze Anlatılar

Sinemada Gazetecilik Üzerine Söyleşi

"Sinemada Gazeteciler: Anlatılar, Arketipler, Mitler" adlı kitabın yazarı, AA Dış ve Ekonomi Haberleri Müdürü Dr. Barışkan Ünal, Gazeteciler Cemiyeti’nin Basın Evi'nde düzenlediği etkinlikte Türk sinemasındaki gazeteci karakterlerini değerlendirdi.

Algımızı Etkileyen Temsiller

Ünal, ‘’Televizyon dizileri ve filmler algımızı fark etmeden şekillendiriyor. Gerçek hayatta gördüğümüz gazetecilerle kurmaca karakterler çoğu zaman birbirine karışabiliyor. Zihin kurgu ile gerçeği ayırt edemez hale geliyor.’’ diye konuştu.

Filmlerde Gazetecilik Temsili

Etkinliğin moderatörlüğünü üstlenen gazeteci Yıldız Yazıcıoğlu, Ünal'ın Türk sinemasında gazeteciliğe dair yaptığı araştırmaların neticeleri hakkında bilgi verdi. Ünal, Türk sinemasında ilk gazeteci karakterinin 1940 yapımı "Yılmaz Ali" filminde kadın olarak yer aldığını belirterek, ertesi dönemlerde genellikle erkek karakterlerin öne çıktığını ifade etti.

Gazetecilik, Aşk ve Dedektiflik

Ünal, Türk sinemasında gazetecilerin çoğu zaman aşk ve çapkınlık peşinde koşan dedektif karakterleri gibi tasvir edildiğini ve mesleğin genellikle "süslü" bir imajla ortaya konulduğunu da dile getirdi.

Hollywood Etkisi ve Yerel Temalar

1940'lı yıllardan itibaren Türkiye'deki gazetecilik temsillerinin nasıl evrim geçirdiğini belirten Ünal, Hollywood’un etkisine rağmen Türk sinemasında gazetecilerin genellikle "meteliksiz" sunulduğunu söyledi. Ayrıca, 1960'lı yıllarda dönemin toplumsal içerikli filmlerinde gazetecilerin halkı savunan karakterler olarak öne çıktığını anlatmaya devam etti.

Medya Temsillerinin Algıya Etkisi

Hollywood'un sinema tarihinde gazeteciliği nasıl işlediğine de değinen Ünal, Türk sinemasında belirgin bir şekilde "özel sektör" basın sahipliği algısının öne çıktığını ifade etti. Medya patronlarıyla ilgili eleştirilerin görünür olduğunu fakat sonunda bu algıların basının özgürlüğüne dair kalıp yargılar oluşturduğunu vurguladı.

Sosyal Medyanın Rolü

Ünal, sosyal medyanın gazetecilik üzerindeki etkilerine de dikkat çekerek, “Bugün insanlar stüdyoların arka planını görmekte. Ancak birçok insan gazeteciliğin gerçekte nasıl işlediğini bilmiyor. Medya, halkın algısını şekillendirmede önemli bir rol üstleniyor.” ifadelerini kullandı.

Son Sözler

Son olarak Ünal, Anadolu Ajansı'nın artık AA Kitap olarak bir yayınevi bulunduğunu belirtti ve etkinliği sonlandırdı. Bu tür tartışmaların sinemanın yanı sıra gazeteciliğin de geleceği için önem arz ettiğini ifade etti.

Gazeteciler Cemiyeti tarafından, Basın Evi'nde, "Demokrasi için Medya, Medya için Demokrasi...

Gazeteciler Cemiyeti tarafından, Basın Evi'nde, "Demokrasi için Medya, Medya için Demokrasi Projesi kapsamında "Gazetecilik ve gazeteciler beyaz perdede nasıl anlatılıyor?" başlıklı söyleşi düzenledi. Moderatörlüğünü gazeteci Yıldız Yazıcıoğlu’nun (solda) yaptığı söyleşide AA Dış ve Ekonomi Haberleri Müdürü Dr. Barışkan Ünal (sağda), konuşma yaptı.

Gazeteciler Cemiyeti tarafından, Basın Evi'nde, "Demokrasi için Medya, Medya için Demokrasi...

Gazeteciler Cemiyeti tarafından, Basın Evi'nde, "Demokrasi için Medya, Medya için Demokrasi Projesi kapsamında "Gazetecilik ve gazeteciler beyaz perdede nasıl anlatılıyor?" başlıklı söyleşi düzenledi. Moderatörlüğünü gazeteci Yıldız Yazıcıoğlu’nun (solda) yaptığı söyleşide AA Dış ve Ekonomi Haberleri Müdürü Dr. Barışkan Ünal (sağda), konuşma yaptı.